Muskel- eller leddsmerter?

De fleste av oss vil på et eller annet tidspunkt oppleve plager i ryggen eller i nakke/skulder-partiet. Her vil vi fokusere på kortvarige smerter i muskler og ledd.

Muskelsmerter kan typisk skyldes at du falt og slått deg, tatt i hardere på trening enn du pleier, løftet for tungt, eller rett og slett sittet stille over så lang tid at musklene er feilbelastet og blitt stive og ømme.

Leddsmerter kan for eksempel skyldes forstuing, idrettsskader i knær, ankler og håndledd. I tillegg kan feber også gi leddsmerter.

Kortvarige smerter i ryggen (lumbago) kan enten komme akutt, eller gradvis over tid, og kan variere fra intense til milde. Smertene kan skyldes muskelskade eller skade på ryggsøylen. Du kan få problemer med å gjøre helt vanlige ting som å kle på deg, plukke opp ting fra gulvet og å gå. Noen får også problemer med å sove. Smertene kan stråle fra ryggen og nedover i beinet (isjias) hvis isjiasnerven er berørt.1 Som regel vil akutte ryggsmerter gå over av seg selv og det beste du kan gjøre er å forsøke å være normalt aktiv selv om du har vondt. Hvis ryggsmertene varer mer enn et par uker bør du snakke med legen din om veien videre.1

Tips og behandling

  • Forsøk å finne ut hvorfor du har fått vondt i ryggen. Kan du gjøre noe med årsaken, kan du kanskje også unngå nye anfall eller mer langvarige plager. Nøkkelord er; feilbelastning, stress, overbelastning?
  • Hold deg normalt aktiv, men unngå tunge løft, vridning og bevegelser som gjør smertene verre.1
  • Unngå å sitte eller ligge for lenge av gangen.1
  • Fysioterapi, trening, akupunktur, massasje eller yoga kan hjelpe.1
  • Oppsøk lege hvis du har smerter nedover i beinet og opplever nummenhet eller prikking.1
  • Smertestillende reseptfrie legemidler, som Paracet eller et ikke-steroid anti-inflammatorisk medikament (NSAID) som Ibux kan gi kortvarig smertelindring og bidra til å holde aktivitetsnivået oppe.7 Du kan lese mer om behandling her
  • OBS! Hvis du har ryggsmerter og opplever nummenhet i underlivet, har problemer med å gå eller mangler kontroll over vannlatingen eller avføringen, må du kontakte lege umiddelbart.1

Nakke/skulder-smerter
Stillesittende arbeid og stress kan gi muskelspenninger i nakke/skulder og er vanlige årsaker til kortvarige smerter i dette området.
Smertene sitter gjerne på begge sider av nakken og kjennes som diffuse, brennende smerter.
Sitter du foran en PC-skjerm store deler av dagen, eller du har en jobb hvor du gjør den samme bevegelsen igjen og igjen, kan musklene i nakke/skulderpartiet bli stramme og ømme. Stramme muskler kan igjen føre til større belasting på senefester der musklene er festet til nakkevirvlene og hodeskallen. Derfor kan stramme nakkemuskler også gi hodepine og smerter i ryggen.2
Stress, enten i jobbsammenheng eller privat, kan også gjøre at du spenner deg og heiser opp skuldrene uten egentlig å vite det. Resultatet er at musklene blir overbelastet og sier fra om det ved å bli stramme og vonde.

Nakkekink kan skyldes slitasje i nakkeryggsøylen eller et forbigående nakkekink.3 Et kink i nakken vil ofte gi smerter som er tydeligere på den ene siden enn på den andre. Samtidig vil du merke nedsatt bevegelighet i nakken.3
Skiveprolaps i nakken er forholdsvis vanlig i aldersgruppen 40-60 år. Prolaps vil si at en mellomvirvelskive har sprukket og at innholdet trykker på nerver. En prolaps kan gi akutte smerter som stråler ut i armen, men symptomene kan også komme mer gradvis.3

Tips og behandling
Muskelspenninger i nakke/skulder er ufarlig og det beste du kan gjøre er å være i aktivitet.3
Forsøk å finne ut hvorfor du spenner deg, så du kan gjøre noe med årsaken.
Nakkekink går som regel over av seg selv. Prøv å være i aktivitet, men pass også på at nakken får ro innimellom.3
Mistenker du prolaps i nakken, bør du søke lege.3
Hør etter når kroppen prøver å fortelle deg at nok er nok.
Hvordan er arbeidsstillingen din? Jobber du i samme stilling hele dagen: Ta små pauser hvor du f.eks. strekker deg, ruller med skuldrene og ruller hodet i forsiktige sirkler.
Avspenningsøvelser kan hjelpe hvis du tror nakkesmertene skyldes stress. Mange har også god effekt av styrketrening.
Kortvarige nakke/skuldersmerter kan behandles med reseptfrie smertestillende og betennelsesdempende legemidler. Les mer om behandling HER (lenke til Ibux)
 
Når skal du søke lege?3
Hvis du får akutte smerter og smertene stråler ut i en arm
Hvis nakke/skuldersmertene dine ikke gir seg, eller blir verre til tross for at du har forsøkt å være normalt aktiv
Hvis du får feber, sykdomsfølelse og blir stiv i nakken

Tips ved akutte skader og belastningsskader

Akutt skade4,5,6

Strekkskader, forstuing og kraftige slag mot muskulaturen vil føre til blødning og en betennelse rundt skaden. Førstehjelp ved slike skader følger det som kalles RICE-prinsippet (Rest, Ice, Compression, Elevation):

  • Ro og hvile. Den skadede skal helst ligge og unngå belastning.
  • Bruk ispose eller kaldt vann på det skadede området i 20-30 minutter. Gjenta etter 3.-4. timer hvis nødvendig. Obs unngå forfrysning.
  • Legg på en trykkbandasje, men ikke så stramt at sirkulasjonen hemmes.
  • Det skadede området heves (over hjertehøyde).

Ved alvorlige skader med store smerter skal du søke lege.

Du kan vurdere å ta et betennelsesdempende legemiddel i en kort periode på tre-fire dager for å redusere hevelse og smerte. Når den verste smerten og hevelsen er borte, bør du gradvis begynne å belaste beinet igjen. Tilpasset belastning vil dempe hevelsen og hjelper tilheling av skaden. Er det snakk om en forstuet ankel, kan det være lettere å gå om du støtter ankelen med en elastisk bandasje. Tidlig tilpasset belastning kan også beskytte ankelen mot nye overtråkk.

Les mer om kortvarig behandling med reseptfrie legemidler HER

Belastningsskade5

Hvis en kroppsdel blir utsatt for større belastning enn den faktisk tåler og dette fortsetter over tid, kan du få en belastningsskade. Vanligvis er det senefester på knokler eller muskler som rammes og det oppstår en betennelse. Skaden kan skyldes for rask økning i treningsbelastning over for kort tid og er vanlige i idretter der du gjør de samme bevegelsene over lengre tid, som løping, svømming eller stadig gjentatte spenst- og styrkeøvelser.
Belastningsskader kan også oppstå i jobbsammenheng.

Belastningsskader kan også oppstå i jobbsammenheng. Behandling går ut på å finne ut hva skaden skyldes så du kan gjøre noe med årsaken. En gradvis opptrening er viktig for at du skal bli kvitt plagene siden belastningsskader sjelden går over med hvile alene. Du kan bruke et smertestillende og betennelsesdempende legemiddel i en kort periode. Les mer om behandling med Ibux HER

Referanser:

1. https://www.helsenorge.no/sykdom/muskel-og-skjelett/ryggsmerter/
2. https://nhi.no/sykdommer/muskelskjelett/rygg-nakke-bryst/nakken-muskelsmerter/
3. https://nhi.no/symptomer/muskelskjelett/nakkesmerter-veiviser/?page=4
4. https://nhi.no/trening/aktivitet-og-helse/idrettsskader/muskel-og-strekkskader/
5. https://sml.snl.no/idrettsskade
6. https://www.helsenorge.no/sykdom/forstehjelp-og-skader/forstuet-ankel/

Kjøp Ibux® her:

Ibux® kapsler/tabletter (ibuprofen). Reseptfritt legemiddel. Til korttidsbehandling av milde til moderate smerter som muskel og leddsmerter, hodepine, menstruasjonssmerter og tannpine. Febernedsettende f.eks ved forkjølelse og influensa. Ved høy feber må lege kontaktes. Det er ulike legemiddelformer og styrker tilgjengelig for Ibux, tilpasset ulike behov og aldersgrupper. Skal ikke brukes av personer med magesår, eller dersom acetylsalisylsyre, ibuprofen eller andre smertestillende og febernedsettende legemidler har forårsaket astma eller allergiske reaksjoner. Skal ikke brukes av gravide i de siste 3 månedene av svangerskapet. Til barn og gravide etter avtale med lege. Kontakt lege etter 3 dager med feber og 5 dager med smerter hvis plagene blir verre eller ikke blir bedre.  Ibux ® gel (ibuprofen). Til voksne og barn over 12 år: Til korttidsbehandling av milde til moderate smerter ved forstuing eller forstrekning. Skal ikke brukes ved overfølsomhet for ibuprofen, acetylsalisylsyre eller andre smertestillende eller febernedsettende midler. Skal ikke brukes på slimhinner, i øyne eller på skadet hud.  Ved langvarig feber eller smerte bør lege kontaktes. Les pakningsvedlegget nøye før bruk. 23.03.2022 Karo Pharma AS I NO-IBUX-2022-03-19